Мета:
-
навчальна: закріпити уявлення про звичайні дроби; вміння читати та записувати звичайні
дроби, називати чисельник і знаменник дробу, пояснювати, що показують
чисельник і знаменник дробу;
-
розвивальна: розвивати вміння правильно і чітко висловлювати власні думки;
-
виховна: виховувати інтерес до математики.
Тип уроку:
закріплення знань і вмінь.
Обладнання: комп’ютер, презентація вчителя, презентації або
повідомлення учнів про історію виникнення дробів, підручник.
ХІД УРОКУ
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Перевірка
готовності учнів до уроку, налаштування їх на роботу.
II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ
№872 1/6.
№874 1/100, 16/100, 54/100,
4/10, 16/10, 58/10.
№880 правильні: 2/13, 3/4, 2/6,
133/155, 51/52, 2/6, 1468/1546;
неправильні: 4/3, 13/13, 12/6, 145/144,
10/9, 4/4, 6/2.
№882 9/1, 9/2, 9/3, 9/4, 9/5, 9/6,
9/7, 9/8, 9/9.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Проблемне
завдання. Побудуйте
квадрат зі стороною 3 см. Обчисліть площу цього квадрата. Поділіть квадрат на
4 рівні частини. Чому дорівнює (у сантиметрах) площа кожної з одержаних
частин?
Учні
стикаються з проблемою: число 9 не ділиться на 4.
IV. ФОРМУВАННЯ МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ
Крім
натуральних чисел існують дробові. Дробові числа можна записувати в різних
формах. Одна з них — звичайні дроби. Отже, завдання уроку: закріпити поняття
звичайного дробу, що таке чисельник і
знаменник дробу, що вони означають. З метою підвищення інтересу учнів до
вивчення математики можна розповісти історію виникнення звичайних дробів.
V. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Бесіда:
1.
Приклади, що дають уявлення про звичайні дроби:
1) купити
половину однієї хлібини;
2)
розділити одне яблуко між трьома дітьми;
3)
розділити два яблука між трьома дітьми.
2.
Запис звичайних дробів.
3.
Що називають чисельником? знаменником?
4.
Що показує знаменник?
5.
Що показує чисельник?
6.
Як за допомогою звичайного дробу записати: половина, третина, чверть?
7.
Позначення звичайних дробів на координатному промені.
VІ. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ
1.
Виконання усних вправ
1) З-поміж
наведених чисел виберіть звичайні дроби:
2)
Прочитайте дроби. Назвіть чисельник і знаменник кожного
з дробів і
поясніть, що вони означають:
3) Що
означають числа 4 і 7 у записах:
4 7
а)7
б) 4
2.
Виконання письмових вправ
1)
Запишіть у вигляді звичайного дробу:
а) три
четвертих;
б) сім
дев'ятих;
в)одинадцять
сотих;
г)
двадцять три тисячних;
д) вісім
п'ятнадцятих;
є)
одинадцять сорок восьмих; ж) десять тридцять сьомих.
2)
Накресліть квадрат зі стороною 6 см. Розділіть його на три рівні
частини.
Зафарбуйте — квадрата. Яка частина квадрата залишилась незафарбованою?
3)
Накресліть прямокутник зі сторонами 6 см і 2 см. Розділіть прямокутник на 12
рівних частин. Зафарбуйте 5 частин червоним олівцем, а 3 частини — синім.
Запишіть за допомогою дробів:
а) яка
частина квадрата зафарбована;
б) яка
частина квадрата зафарбована червоним кольором;
в) яка
частина квадрата зафарбована синім кольором;
г) яка
частина квадрата не зафарбована.
4)
Накресліть квадрат. Зафарбуйте три чверті цього квадрата.
Перед
виконанням цієї вправи обговорити з
учнями такі питання:
— На
скільки частин потрібно розділити квадрат?
— Чи
можуть ці частини бути довільними?
— Скільки
таких частин потрібно зафарбувати?
5) У книзі
90 сторінок, 13 з них займають ілюстрації. Яку частину книги займають
ілюстрації?
6)
Виразіть:
а) у
метрах: 2 см; 17 см; 3 дм; 6 мм; б) у годинах: 1 хв, 15 хв, 40 хв;
1 с, 16 с.
7) Накресліть координатний промінь, одиничний відрізок якого
дорівнює 8
см. Позначте на ньому точки, що відповідають дробам:
1 , 3 , 4 , 6
8
8 8 8
3.
Робота з підручником.
№ 884, 886 – ланцюжком.
VІI. ПІДСУМКИ УРОКУ
Фронтальне
опитування
1)
Відрізок поділили на 7 рівних частин. Як називають кожну з цих частин?
2)
Наведіть приклад звичайного дробу. Назвіть його чисельник і знаменник.
3)
Наведіть приклад дробу зі знаменником 5.
4)
Наведіть приклад дробу з чисельником 8.
5) Що
означає число 9 у запису 5
9
6) Що
означає число 17 у запису 17
30
7) Відомо,
що 3
8 пирога з'їли на сніданок. На
скільки частин розділили пиріг? Чи обов'язково всі ці частини рівні? Скільки
таких частин пирога залишилось?
VIІI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Повторити
§23.
Розв’язати
№ 875, 876, 885, 887.
ІХ. РЕФЛЕКСІЯ
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ
ІСТОРІЯ ВИНИКНЕННЯ ЗВИЧАЙНИХ ДРОБІВ
Натуральні
числа — це числа, які використовують для лічби предметів. Але людині
доводиться не тільки рахувати предмети, але й вимірювати величини. З
розвитком сільськогосподарської діяльності в прадавніх людей виникла потреба
вимірювати довжини, площі земельних ділянок, об'єми і маси тіл тощо. При
цьому траплялося, що одиниця вимірювання не укладалася ціле число разів у
величину, що вимірюють. Наприклад, вимірюючи довжину ділянки кроками, людина
стикалася з таким явищем: у довжині вкладалося десять кроків і залишок
становив менше ніж один крок. Або під час ділення здобичі на полюванні
виявлялося, що здобич не ділиться націло на кількість мисливців.
У зв'язку
з такою повсякденною діяльністю люди почали вживати вирази: половина,
третина, чверть тощо. Отже, дробові числа виникли як результат практичної
діяльності людей з вимірювання величин.
Деякі
звичайні дроби були відомі вже стародавнім єгиптянам. Вони використовували
дроби переважно з чисельником 1.
Сучасну
систему запису дробів з чисельником і знаменником створили в Індії. Тільки
там писали знаменник зверху, а чисельник — знизу, і без дробової риси. А
записувати дроби так, як ми робимо це сьогодні, почали араби.
У Європі
вперше цей термін вжив Леонардо Пізанський (1202). Спочатку європейські
математики оперували тільки зі звичайними дробами. Повноцінна теорія
звичайних дробів і дій з ними склалася в XVI столітті, завдяки італійському
ученому Нікколо Тарталья і німецькому математику Клавіусу.
Український
термін дріб, як і його аналоги в інших мовах, походить від лат. £гасІига,
який, у свою чергу, є перекладом арабського терміна з тим же значенням:
ламати, роздробляти.
У
Стародавній Русі дроби називали частками, або ламаними числами. Термін дріб уперше
застосовано в «Арифметиці» Магницького (1703) як для звичайних, так і для
десяткових дробів.
|
0 коммент.:
Отправить комментарий